Poradnik / Nauka zdalna - kilka wskazówek

Nauka zdalna - kilka wskazówek

Pandemia COVID-19 zmusiła nas wszystkich do wprowadzenia istotnych zmian w  codziennym życiu. W sytuacji, gdy było to możliwe, dorośli zaczęli pracować w domach, natomiast dzieci i młodzież rozpoczęli naukę zdalną. Bez wątpienia był to niezwykle stresujący czas dla wszystkich, który spowodował, że musieliśmy przystosować się do całkiem nowych warunków. Zdalna nauka, izolacja od przyjaciół, brak możliwości podejmowania dotychczasowej aktywności to dla dzieci i młodzieży szczególnie ciężka sytuacja, która może mieć duży wpływ na zdrowie psychiczne.

Poniżej kilka praktycznych wskazówek dla dzieci i dorosłych, które mogą być pomocne w zorganizowaniu nauki zdalnej.

1.   Plan dnia

Dzieci potrzebują rutyny, dlatego należy przestrzegać ustalonego harmonogramu, szczególnie w dni powszednie. Gdy nauka odbywa się zdalnie, a cała rodzina przebywa w domu, łatwo jest zaburzyć strukturę dnia. Rodzice powinni pilnować, aby dzieci wstawały o stałej porze, miały wyznaczony czas na naukę przed komputerem, czas na odrabianie lekcji oraz odpoczynek i aktywność fizyczną. Stały rytm pomaga zmotywować się do pracy, a poza tym zaspokaja potrzebę bezpieczeństwa (przewidywalność). Należy pamiętać, aby dzieci także miały wpływ na to, jak będzie wyglądał ich plan dnia.

2.    Zaplanuj przestrzeń do nauki

Dzieci osiągną najlepsze efekty ucząc się w miejscu, które jest komfortowe i dostosowane do ich potrzeb. Odpowiednie stanowisko do pracy to miejsce, gdzie znajdują się najpotrzebniejsze materiały, jest dobre oświetlenie, wygodne krzesło oraz ograniczona liczba zbędnych rzeczy, które mogłyby utrudniać naukę. Ważne, aby podczas lekcji w pomieszczeniu panowała cisza, spokój i było wystarczająco miejsca na pracę.

3.   Czas na przerwę

W szkole dziecko jest zachęcane, aby aktywnie spędzić czas pomiędzy zajęciami. Podczas nauki zdalnej możliwość aktywności fizycznej jest znacząco ograniczona, dlatego należy przypominać dziecku o regularnych przerwach z dala od ekranu komputera. Przerwy nie powinny być przeznaczone na oglądanie telewizji lub gry komputerowe, dziecko może w tym czasie przewietrzyć pokój lub zjeść zdrową przekąskę.

4.     Aktywność fizyczna

Odpowiedzialnością rodzica jest także pilnowanie równowagi pomiędzy czasem spędzanym online i offline, zadbanie o odpowiednią dawkę ruchu.  Aktywność fizyczna to sposób na zachowanie poczucia normalności, a także sposób na zachowanie dobrego samopoczucia emocjonalnego dzieci. Nauczanie zdalne może sprzyjać społecznej izolacji oraz nadmiernemu korzystaniu z mediów społecznościowych. Dlatego tak ważne jest, aby  rodzice zachęcali dzieci do regularnego spędzania czasu z rówieśnikami na świeżym powietrzu.

5.   Ogranicz czas spędzany przed komputerem

Wprowadzenie nauki zdalnej spowodowało, iż dzieci obecnie spędzają znacznie więcej czasu przed ekranami telefonów, tabletów i komputerów niż w okresie wcześniejszym. Ważne jest, aby używanie nowych technologii służyło przede wszystkim do rozwoju osobistego oraz wzmacniania wzajemnych relacji. Jeśli rodzicom zależy, aby dzieci korzystały z nich w sposób rozsądny, mogą ustalić sposób korzystanie z  tych urządzeń za pomocą zestawu reguł, które będą obowiązywały w domu. 

6.     Pomoc

Rodzice powinni przeanalizować z dzieckiem w czym mogą mu pomóc, a z czym poradzi sobie samo. Ponadto starać się nie wyręczać dziecka, ale motywować do samodzielnej pracy i doceniać wysiłek, jaki wkłada w naukę. Warto zachęcać do systematyczności, ponieważ świadomość zaległości oraz trudności może w znaczący sposób zniechęcać do dalszej nauki. W razie potrzeby opiekunowie powinni pamiętać, iż mogą zgłaszać wszelkie problemy, wątpliwości nauczycielom lub wychowawcy.

Badania pokazują, że edukacja zdalna jest wyzwaniem dla wszystkich grup wiekowych, szczególnie młodszych dzieci, które rozpoczynają edukację. Nowy sposób nauki to nowa sytuacja, która wymaga dostosowania się do niej. Ważne, aby rodzic nie oceniał, nie krytykował ani nie obwiniał, kiedy coś niepokojącego się wydarzy, ale otwarcie rozmawiał z dzieckiem o jego trudnościach i problemach.

Opracowała: Paulina Głuska - psycholog, terapeuta

w ramach zadania "Tęcza Serc dla Rodziny" współfinansowanego z budżetu Województwa Zachodniopomorskiego

Darmowy Program PIT
Dziękujemy za wsparcie:

Kontakt

Zachodniopomorska Fundacja
Pomocy Rodzinie
"Tęcza Serc"


ul. Kolumba 60
70 - 035 Szczecin

Fundacja jest czynna:

pn i pt: 10:00-14:00
śr: 11:00-17:00

tel. 508 170 803
tel/fax (091) 433 27 27